Werken aan slaap ten tijde van Corona.


Het is een bizarre tijd. Van de één op de andere dag zit je met je hele gezin thuis. Kinderen entertainen, thuiswerken, juf spelen, kortom: alle ballen hooghouden! Dat is topsport!


Heb je dan ook nog een slecht slapend kindje, dan kan dat zorgen voor veel onrust binnen je gezin.


Tóch is deze tijd van aan huis gekluisterd zitten een mooie kans om aan de slaapbasis of het veranderen van het slaapgedrag van je kindje te werken!


Veel thuis zijn… zorgt ervoor dat je kindje minder prikkels krijgt. Veel (buitenshuis) activiteiten zorgen namelijk voor indrukken en zijn allemaal prikkels. Deze prikkels kunnen voor onrust zorgen en hebben extra impact bij een kindje dat onrustig of oververmoeid is. En prikkels komen altijd harder binnen naar mate de dag vordert.

Even een frisse neus halen is heel gezond! Vooral frisse buitenlucht en ochtendlicht doen wonderen voor slaap. Heb je een tuin, een balkon of is er nog een andere plek buiten waar je 1,5 meter afstand kan houden? Ga dan vooral in de ochtend lekker naar buiten.

Maar probeer wel zoveel mogelijk je activiteiten te structureren.

Veel thuis zijn… is een mooi moment om alles eens wat minder gehaast te doen. Probeer je eens los te maken van de dagelijkse hectiek en handelingen eens in een rustiger tempo te doen. Dit heeft een positieve invloed op je kindje. Een kind voelt namelijk als je haast hebt en dat heeft veelal een averechts effect. En werkt ook door in het slapen.


Ben je nu vaker met je partner thuis? Probeer dan eens om en om wat alleen met je kindje te ondernemen en zorg dan voor oprechte aandacht. Resultaat van oprechte aandacht is dat het zorgt voor minder strubbeling bij het naar bed gaan.

Tip: Het bedtijdritueel is een mooie manier om je kindje even exclusieve 1-op-1- aandacht te geven. Het bedtijdritueel zorgt er daarnaast voor dat er een gewoonte en voorspelbaarheid wordt ingesteld bij je kindje, zodat hij weet dat het slapen eraan komt. Ook speelt het in op het spel der hormonen in het lichaam, waardoor de slaapdrang en aanmaak van melatonine (hormoon dat zorgt voor slaap) hoger wordt.

Veel thuis zijn… betekent dat je nauwgezet zijn wakkertijden kan aanhouden. Wakkertijden zijn het maximale aantal minuten dat je kindje op zijn leeftijd wakker kan blijven tussen zijn slaapjes door. Dat betekent dat je kindje uiterlijk op die tijd, wanneer zijn slaapdrang het hoogst is, slaapklaar in bed moet liggen. Je gaat nooit over die tijd heen, soms wil je onder dat maximum gaan zitten, omdat baby (naar mate de dag vordert) eerder moe is. Of hij dan slaapt is aan hem, maar hij moet de kans hebben dit te doen. Je zal zien dat je kindje makkelijker in slaap valt en ook beter slaapt. Weet dat 'slapen doet slapen'. En voldoende overdag slapen, resulteert ook in betere nachten. De nacht is een spiegel van de dag!


Veel thuis zijn… betekent veel bij je kindje zijn en de mogelijkheid hebben om hem lekker te knuffelen en veel liefde te geven. Veel liefde, responsief reageren met veel aanrakingen, knuffelen en huid-op-huidcontact zorgen voor een goede hechting met je kindje. Hechting is de emotionele band die je kindje met jullie als ouders krijgt. De eerste twee levensjaren zijn hierbij het meest belangrijk. Het maakt dat je kindje zich veilig gaat voelen en vanuit dat gevoel ook weer durft los te laten om de wereld te gaan ontdekken. Iets wat bij slapen net zo werkt.

Veel thuis zijn… en dus nauwgezet de wakkertijden volgen, in combinatie met een consequent bedtijdritueel, en meer rust door minder activiteiten, zal leiden tot meer ritme en regelmaat in de dag. Volg je mij nog? En als je elke dag hetzelfde doet, creëer je een routine. Een vaste gewoonte van handelingen. Dit zorgt voor duidelijkheid en houvast en meer gewenning voor je kindje. Zo weet je kindje waar hij aan toe is en wat er gaat gebeuren. Daar wordt je kindje rustiger van en het speelt in op het spel der hormonen. En dat heeft een positieve invloed op het slapen!

Veel thuis zijn… geeft je ook de ruimte om te reflecteren. Nadenkend over de laatste maanden of jaren kom je er misschien wel achter dat je al veel te lang aanrommelt met het slaapgedrag van je kindje. En dat het allesbehalve vanzelf gaat.

De ervaring leert dat met de juiste informatie en goede support het wél gaat. Nog steeds zonder tranen en zonder helemaal op je tandvlees te hoeven lopen. Weet dat een kinderslaapcoach je kan helpen de juiste analyse te maken waaróm je kindje slecht slaapt. En je kan helpen met een praktisch stappenplan om je kindje (weer) in een goed ritme te krijgen. Kortom, je helpen bij meer (nacht)rust voor het hele gezin!

Lieve groetjes,


Marijke Smeding

Bureau van slaap

06 15 04 66 36

marijke@bureauvanslaap.nl


Meer lezen over slaap? Vraag dan nú de gratis slaaptips aan

0 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle