Slaaptekort bij jou als ouder


Na wéér een nacht met weinig slaap kan je het vertrouwen gaan verliezen dat je kindje een keer beter gaat slapen. Buiten is het lekker weer, maar boven jouw hoofd alleen maar donderwolken. Want door de moeheid kan je het even niet meer positief zien.

Het belang van voldoende slaap voor kindjes heb ik al vaker benadrukt; tijdens de slaap herstelt je kindje en hij verwerkt prikkels en indrukken. Ook wordt o.a. het groeihormoon aangemaakt en het draagt bij een goede werking van het geheugen de ontwikkeling van het immuunsysteem.

Maar voor ouders is voldoende slaap net zo belangrijk!

Want ook bij ons als ouders is dat 'opruimen van de hersenen' tijdens de slaap enorm belangrijk. Te weinig kwalitatieve slaap leidt onder andere tot:


  • minder concentratievermogen;

  • prikkelbaarheid;

  • minder dingen kunnen onthouden en het probleemoplossend vermogen neemt af;

  • meer honger door toename van het honger- hormoon ghreline en minder aanmaak van het honger-remmende hormoon leptine

Langdurig slaaptekort brengt zelfs gezondheidsrisico's met zich mee. Maar ook al na een paar dagen niet goed slapen merken de meeste mensen al dat ze labieler worden en minder productief zijn. Dat ze minder positief worden en de lucht steeds donkerder wordt. Je slaapt nou eenmaal minder als je kleine kinderen hebt en we kunnen best tegen eens tootje. Maar wat als de lucht steeds donkerder wordt en je voor je gevoel steeds in datzelfde cirkeltje blijft ronddwalen? Dat je voor je gevoel alles geprobeerd hebt om je kindje beter te laten slapen? Denk dan ook aan jezelf en zorg dat je vertrouwen houdt en positief blijft. Enkele tips:

  • Kijk in je naaste omgeving of je wat hulp kan krijgen, zodat je wat tijd hebt voor ontspanning of een beetje kan bijslapen;

  • Eet gezond, zorg goed voor jezelf en beweeg voldoende;

  • Probeer een goed slaap-eet- leef ritme op te bouwen met veel structuur en houvast. Is voor jezelf én voor je kindje fijn.

En kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op, soms kan ik je al met wat enkele tips voor jouw kindje op weg helpen. Even uit die vicieuze cirkel trekken en is een heel consult echt niet nodig. Denk aan jezelf, lieve ouders. Lieve groetjes, Marijke

06 1504 66 36

marijke@bureauvanslaap.nl

193 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle