Wakker maken uit een slaapje?


Ik krijg vaak de vraag van ouders of ze hun kindje uit een slaapje moeten wakker maken. Met als reden voor een beter nachtrust en dat er niet teveel geslapen wordt op een dag.

Zoals jullie weten werk ik volgens de Droomritme methodiek van Slaapdeskundige Stephanie Molenaar. Een beproefde en bewezen methodiek met als uitgangspunt je kindje zonder (gecontroleerd) te laten huilen, te begeleiden bij beter slapen. Het is dan ook slaapvorming en geen slaaptraining.

Uitgangspunt is om overkoepelend te kijken en eerst aan die basis te werken. Dán pas kan je ook van je kindje verwachten dat er een verandering in het slaapgedrag komt. Onderdeel van die basis is, zoals ik het noem, bouwen aan slaap. En daar past wakker maken na 30 of 45 minuten in de ochtend niet bij.

Ik weet dat er methodieken zijn die aanbevelen om je kindje wakker te maken uit een ochtend- of middagslaapje. En ik geloof dat er meerdere wegen zijn die tot beter slaapgedrag leiden, dus kies vooral de methodiek waar jij je als ouder het meest prettig bij voelt. Want dat is heel belangrijk als je succesvol het slaapgedrag van je kindje wil veranderen.

Maar vanuit de droomritme methodiek zijn we géén voorstander om je kindje wakker te maken. En omdat ik er veel vragen over krijg, zal ik zal je uitleggen waarom. 

Slapen doet júist slapen en hoe beter overdag geslapen wordt en volgens een mooie spreiding, hoe beter ook de nacht zal verlopen. 

Sommige methodieken zijn van mening dat als je het ochtendslaapje kort laat zijn, er een mooi slaapje in de middag volgt. En ongetwijfeld zal dit bij sommige kinderen goed werken. Waarom ik dat niét aanbeveel is omdat je zo hoopt dat de middagslaap goed verloopt, maar ik ben juist van mening dat als er te veel moeheid wordt opgestapeld tot die middagslaap je een heel onrustig slaapje kan krijgen. En als er dan per saldo té weinig overdag geslapen wordt, je dat als onrust terugkrijgt in die nacht. Daarnaast, wakker maken in een slaapcyclus is zonde voor optimaal herstel.

Maar ik wil je allesbehalve van je geloof halen of andere methodieken onderuithalen. Nogmaals, ik denk dat je moet kiezen voor een methodiek waar je in gelooft en wat je bij je kindje vindt passen. Er zijn meerdere wegen die het slaapgedrag van je kindje kunnen verbeteren!

Dus volg vooral je gevoel, maar wel 2 belangrijke tips:

+ Het is goed om niet verschillende methodieken door elkaar te gebruiken en geef de methodiek waar je voor kiest ook altijd even 1,5-2 weken de kans om resultaat te zien. Switch dus niet te snel van de een naar de andere, dat werkt niet.

+ Slapen doet slapen, maar we moeten natuurlijk niet overdrijven. Als je kindje bijvoorbeeld langer dan 3 uren achter elkaar slaapt en dat 2 of 3 keer op een dag, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Volg ook een beetje je gevoel. Of check in mijn schema in deze blog even wat een mooie slaaphoeveelheid per 24 uren is. Staat uitgesplitst per leeftijd. Dat geeft je een ook mooie richtlijn.


Lieve groetjes, Marijke

06 15046636


346 keer bekeken
Ik ben Marijke Smeding en gecertificeerd kinderslaapcoach voor kindjes van 0-4 jaar. Ik ben bezig met een Master om binnenkort ook kindjes tot 10 jaar te kunnen begeleiden.
 
Trotse moeder ben ik van 2 kinderen en naast slaapexpert ook ervaringsdeskundige. 
Ik werk volgens de gerenommeerde Droomritme-methodiek;door overkoepelend te kijken wat het lekker slapen in de weg staat en dat bij de oorzaak aan te pakken, kan ik het slaapgedrag van 95% van de kinderen duurzaam verbeteren. Zonder huilen!
  • Instagram

Volg me op Instagram

voor GRATIS tips

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid