Schrikt je kindje altijd wakker als je hem in bed legt?

Herken je dit, als je je kindje wel eens slapend in bed legt. Hoe kan dat toch?

De 3 meest voorkomende oorzaken zijn: + Timing van in bed leggen;

+ Afhankelijke slaapassociatie;

+ De manier waarop je je kindje in bed legt.

De manier waarop je je kindje in bed legt? Jazeker! Mijn collega Nienke van Baby.Skills is kinderfysiotherapeut en heeft de GOUDEN TIP hoe je ervoor zorgt dat je kindje minder snel wakker wordt. Dit door je kindje op een bepaalde manier in bed te leggen. (zie mijn Stories @Instagram !) + Timing van in bed leggen;

Je kindje doorgaat verschillende slaapfases binnen een slaapcyclus. Er zijn een aantal momenten waarop je kindje makkelijker wakker wordt. Namelijk de overgangen van de ene naar de andere slaapfase + in de lichte slaapfase. De grootste kans op succesvol wegleggen is daarom in de diepste slaap, die zit tussen de 20-30 minuten.


+ Afhankelijke slaapassociatie; Maar eerst even 1 stap terug. Zoals jullie weten, ben ik groot voorstander dat je kindje zelf in slaapt valt. Want wil je dat je kindje een mooi en kwalitatief slaapje doet, dan is het goed dat je kindje zelf in slaap kan vallen.


Kindjes die namelijk altijd slapend in bed worden gelegd, slapen lichter en alerter. We spreken dan over een afhankelijke slaapassociatie; je kindje heeft jou altijd nodig om in- of door te slapen. Dat resulteert op termijn in korte slaapjes, frequent waken, huilen bij neerleggen, huilend wakker worden, onderbroken nachten, steeds moeizamer en moeizamer in slaap vallen etcetera.

Want als er een gewoonte is om met hulp zoals een pink, een tepel of fles of wiegen in de armen in slaap te vallen, dan is dit steeds nodig en is er ook steeds méér van nodig wil het succesvol blijven. En vervolgens krijg je dan steeds moeilijker in slaap komen, korter slapen en nog onrustigere avonden en nachten zijn het gevolg. Stiekem weet je misschien wel dat het niet duurzaam is. Maar toch, lieve ouders, dit gebeurt. Want je biedt de hulp niet voor niets. Want érgens is het ontstaan en voor je het weet kan je kindje niet meer zonder. Wil je de hulp afbouwen? Dat vergt wat extra begeleiding misschien. Maar zorg eerst dat de basis op orde is en dat niks het lekker slapen nog in de weg staat. Zorg voor voldoende slaap en werk oververmoeidheid weg. Pas als die basis staat, kan je van je kindje verwachten dat het zelf en lekker kan slapen. Maar dan nog; het gaat niet vanzelf. Het vraagt een consequente aanpak en geborgenheid bieden. Dat geeft vertrouwen om los te laten en dat is belangrijk bij zelf leren slapen. Maar ben je nog niet zo ver dat je kindje zelf in slaap kan vallen? Kijk dan vooral even mijn Stories van 2 februari 2021 met de gouden tip van Nienke van Baby. Skills. Want voordat je je kindje begeleid hebt bij zelfstandig in slaap vallen, ben je tocht snel een week of 2 verder. En in die tussentijd wil je natuurlijk wel dat er geslapen wordt. Kijken dus dat filmpje! Trouwens ook een top tip als je kindje nog maar een paar weekjes oud is. Want dan is de slaapdrang zó hoog, dat je kindje elk moment van de dag in slaap valt, zodra hij moe is.

De eerste weken is het dus heel normaal dat je kindje overal in slaap valt. Want zo lang die biologische klok nog niet geïnstalleerd is (start pas vanaf 6 weken oud), dan functioneert je kindje volledig op slaapdrang. Dat betekent dat je kindje continue wanneer het zich moe voelt, er aan toegeeft. En dat is vaak die eerste weken allesbehalve altijd in bed. En dat is prima natuurlijk, houd je kindje lekker bij je en werk aan die fijne hechting.

Dus dan is slapend wegleggen ook heel logisch.


Kom je er niet uit met afbouwen van de afhankelijkheid bij inslapen, weet dat ik altijd met je mee kan kijken.


Zet hem op,


Lieve groetjes, Marijke

Bureau van slaap

marijke@bureauvanslaap.nl

06 15 04 66 36

Recente blogposts

Alles weergeven
Ik ben Marijke Smeding en gecertificeerd kinderslaapcoach voor kindjes van 0-4 jaar. Ik ben bezig met een Master om binnenkort ook kindjes tot 10 jaar te kunnen begeleiden.
 
Trotse moeder ben ik van 2 kinderen en naast slaapexpert ook ervaringsdeskundige. 
Ik werk volgens de gerenommeerde Droomritme-methodiek; door overkoepelend te kijken wat het lekker slapen in de weg staat en dat bij de oorzaak aan te pakken, kan ik het slaapgedrag van 95% van de kinderen duurzaam verbeteren. Zonder huilen!
  • Instagram

Volg me op Instagram

voor GRATIS tips

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid