Voeding in relatie tot slaap



Gezien? De aflevering op 26 november van Keuringsdienst van waarde (https://www.npostart.nl/keuringsdienst-van-waarde/26-11-2020/KN_1716426)?

Was je verbaasd?

Stiekem weten we allemaal wel dat er vaak onnodige (verborgen) suikers in 'baby' producten zitten. In de producten in de aflevering zelfs bijna 25% suiker. Want ook appelconcentraat of vruchtensuiker verschilt niet van geraffineerde suiker (Bron: hoogleraar voeding& gezondheid J. Seidell)


En dat teveel aan suiker doet wat met het buikje van je kindje. Want vergeet ook niet dat melk, net als fruit ook al natuurlijke suikers bevat. Dus extra suiker in de vorm van tussendoortjes kan je kindje alleen maar extra doen stuiteren, alerter maken en dus onrustiger doen in- en doorslapen. En dat is niet fijn als het slapen al niet helemaal lekker loopt.


Ik ben slaapcoach en geen diëtiste. Maar in een traject neem ik altijd heel serieus en uitgebreid de spreiding van de voeding en wát er wordt gegeten mee. Want het voedingsritme kan een serieuze stoorzender zijn bij het slapen. Sowieso adviseer ik trouwens geen vaste hapjes voor 6 maanden oud. En daarna puur ter introductie, want belangrijke voedingswaarden haalt je kindje tot een jaar gewoon uit fles- of borstvoeding.

Ga dus bewust om met tussendoortjes. Een fruitzakje of een babykoekje is super gemakkelijk, dat snap ik heel goed. Maar mijn advies is; ga er bewust mee om. Een stukje gekookte groente is bijvoorbeeld veel voedzamer; het bevat veel vezels en is goed voor de motoriek en spieren en ondersteunt bij het leren spreken.

Wist je dat... Baby's een aangeboren voorkeur hebben voor 'zoet'. Dit is vanuit een overlevingsmechanisme. Ten eerste omdat vanuit de natuur de smaken bitter en zuur staan voor giftige stoffen. En ten tweede omdat zoet staat voor koolhydraten, wat belangrijk is voor de groei. Mooi toch eigenlijk! Dus logisch dat je kindje dat babykoekje lekker vindt.


Maar het is dus belangrijk om je kindje te laten wennen aan andere smaken. Dit doe je door herhaling, herhaling, herhaling. Een kindje mag iets 10-15 keer proeven om te wennen aan een smaak. Oefenen dus, geef het de tijd.

Zelf gemaakt eten geniet niet zo zeer alleen de voorkeur omdat het veel gezonder is dan een potje voeding. Maar ook omdat de smaken in een kant- en klaar- potje zó gemixt zijn, dat het een niet te herleiden smaak is geworden. Daarom adviseer ik zelf eten te maken, zodat je kindje kan wennen aan de verschillende smaken en dus weet hoe broccoli smaakt, ipv broccoli vermengt met pasta en vis.

Dit is geen tik op de vingers of dat ik wil wijzen met het vingertje. Vaak weet je het zelf ook wel. Maar probeer eens voor de afwisseling en meer bewustwording te gaan.

En twijfel je over hoe jouw voedingsritme van invloed is op het slaapritme van jouw kindje? Ik kijk met alle liefde met je mee.

Lieve groetjes, Marijke

Bureau van slaap

marijke@bureauvanslaap.nl

06 15 04 66 36


Ik ben Marijke Smeding en gecertificeerd kinderslaapcoach voor kindjes van 0-4 jaar. Ik ben bezig met een Master om binnenkort ook kindjes tot 10 jaar te kunnen begeleiden.
 
Trotse moeder ben ik van 2 kinderen en naast slaapexpert ook ervaringsdeskundige. 
Ik werk volgens de gerenommeerde Droomritme-methodiek; door overkoepelend te kijken wat het lekker slapen in de weg staat en dat bij de oorzaak aan te pakken, kan ik het slaapgedrag van 95% van de kinderen duurzaam verbeteren. Zonder huilen!
  • Instagram

Volg me op Instagram

voor GRATIS tips

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid