'Mijn kindje geeft niet over aan de slaap.'


Je ziet dat je kindje moe is. Je legt je kindje in bed. Maar slapen ho maar!


Mijn kindje geeft moeilijk over aan de slaap.


Mijn kindje vecht altijd tegen de slaap.’

‘Misschien heeft mijn kindje gewoon niet zoveel slaap nodig.’

‘Misschien lijkt mijn kindje moe, maar is hij niet moe?’

Dit hoor ik dagelijks. Maar juist oververmoeidheid zorgt ervoor dat je kindje dit gedrag gaat vertonen. Maar ook kenmerkend is:


+ Je kindje wordt extreem vroeg wakker (vóór 6.00 uur);

+ Je kindje doet kleine hazeslaapjes;

+ Je kindje is extreem vrolijk, vol energie en overactief;

+ Snel wisselen van vrolijk naar boos. En snel geïrriteerd;

+ Excessief huilen, ontroostbaar en overstrekken;

+ Je kindje valt heel moeilijk in slaap of juist super snel (binnen een paar minuten)


Want krijgt je kindje niet voldoende slaap, dan gaat het lichaam van je kindje op die ‘aan-stand’, ik noem het ook wel de entertainment- stand. Want het lichaam denkt; ' ok, we gaan niet slapen? Dan gaan we nog weer even door.' En dan gaat het lichaam cortisol (stresshormoon) aanmaken wat zorgt voor een energie-boost. Dus lekker inslapen, ho maar!


Kindjes die daarnaast met veel verzet, opbouw van cortisol en dan ook nog te vermoeid gaan slapen worden vaak veel vaker wakker 's nachts en te vroeg wakker in de ochtend. Te vroeg wakker en dus niet uitgerust. En dat leidt dan weer tot slechtere dagslaapjes en ga zo verder. En voldoende slaap is zo belangrijk voor herstel, groei & ontwikkeling. En voldoende slaap zorgt ervoor dat je kindje makkelijker in slaap valt, doorslaapt en meer tevreden is.

Oververmoeidheid voorkomen is dus beter dan ‘genezen’.


Slapen dus! Maar hoe dan? Want dat wil je misschien wel, maar je kindje ‘werkt’ gewoon niet mee..


Mijn tips:

+ Werk met de wakkertijden en ben excellent met je timing. Consequent en dat betekent meer dan een paar dagen;

+ Kalmeer je kindje eerst en laat het tot rust komen. Een kind dat alleen maar huilt gaat niet zelf inslapen. Leg je kindje slaperig weg ipv huilend.

+ Slapen doet slapen. Ben niet zo snel bang dat je kindje te veel slaapt krijgt. Kinderen krijgen in de meeste gevallen minder slaap dan ze nodig hebben.

+ Beperk de hoeveelheid prikkels op een dag; oververmoeidheid en overprikkeld zijn gaan hand in hand. Bouw de dag een uur voor bedtijd af en zorg voor een consequent bedritueel

+ Mindset! Alles valt of staat ook met mindset. Geloof erin dat je kindje het nodig heeft en denk niet bij elke slaapje; ' hij gaat vast toch niet slapen' . Ben daadkrachtig, consequent en zet door. Houd moed.

+ Bied wat extra hulp als dat nodig is, maar zonder nieuwe afhankelijke slaapassociaties te creëren. Een wandelwagen en draagzak zijn minder afhankelijk dan in slaap voed of in slaap wiegen

+ Geen slaapje? Zet de knop om, blijf niet stug doorzetten met een hoop tranen en een hoop frustratie. Dat werkt averechts. Dan knop om, door met de dag en inkorten van wakkertijd naar volgende slaapje.


Ga ervoor. En twijfel je over je ritme? Dan kan je altijd een ritme- check overwegen, dan maken we een mooi ritme op maat afgestemd specifiek op jouw kindje.


Lieve groetjes, Marijke

Bureau van slaap

marijke@bureauvanslaap.nl

06 15 04 66 36










Ik ben Marijke Smeding en gecertificeerd kinderslaapcoach voor kindjes van 0-4 jaar. Ik ben bezig met een Master om binnenkort ook kindjes tot 10 jaar te kunnen begeleiden.
 
Trotse moeder ben ik van 2 kinderen en naast slaapexpert ook ervaringsdeskundige. 
Ik werk volgens de gerenommeerde Droomritme-methodiek;door overkoepelend te kijken wat het lekker slapen in de weg staat en dat bij de oorzaak aan te pakken, kan ik het slaapgedrag van 95% van de kinderen duurzaam verbeteren. Zonder huilen!
  • Instagram

Volg me op Instagram

voor GRATIS tips

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid