top of page

Hoe lang mag het ochtendslaapje duren?


hoe lang mag het ochtendslaapje duren
hoe lang mag het ochtendslaapje duren

We krijgen dagelijks de vragen; 'hoe lang mag een ochtendslaapje duren?' of ' moet ik mijn baby of kindje wakker maken uit het ochtendslaapje?'


Er worden verschillende adviezen gegeven over wel of niet wakker maken uit een ochtendslaapje of de duur van het ochtendslaapje. Wij vinden dat er verschillende wegen zijn die naar beter slapen leiden. Het is daarom belangrijk dat jij een aanpak kiest die bij jou en jouw kindje past. En wat werkt voor jou.


Maar omdat we merken dat het voor veel ouders onnatuurlijk en dus niet goed voelt om te tornen aan een natuurlijk slaapproces, leggen wij graag onze onderbouwde visie op wakker maken uit een ochtendslaapje uit.


Slapen doet slapen

Bij Bureau van slaap geloven we heel erg in slapen doet slapen, want hoe meer uitgerust je kindje overdag is, hoe beter je kindje slaapt in de nacht. Door overdag aan een mooi ritme en een goede slaapkwaliteit te bouwen, bouw je aan een mooie slaapbasis. En aangezien de nacht een spiegel is van de dag, zal je merken dat de nacht ook rustiger verloopt.


Slaapkwaliteit wordt bepaald door de combinatie van factoren, zoals;

+ de hoeveelheid slaap die je kindje op een bepaalde leeftijd nodig heeft per dag;

+ een mooie spreiding van slaap over de dag;

+ afgeronde slaapcycli.


Een van de adviezen die je veel leest is om je baby of kindje wakker te maken uit een ochtendslaapje na 30 of 45 minuten. Met onder andere als reden dat je baby of kindje nog voldoende slaapdruk moet overhouden voor de rest van de dag. Later in dit blog meer over die slaapdruk.



Moet ik mijn kindje wakker maken uit het ochtendslaapje?

Ons advies is; maak je baby of kindje niet wakker uit een ochtendslaapje na 30 of 45 minuten. Het voelt waarschijnlijk onnatuurlijk voor jou en dat vinden wij ook. Want misschien slaapt jouw kindje wel liever 2 uren in de ochtend en 1 uur in de middag? Daar is echt niks mis mee.


Zoals je weet zijn wij niet van de strakke slaapschema's. En veel kindjes ook niet. Wij zijn niet van het afdwingen van bepaalde slaaphoeveelheden per slaapje op een bepaalde leeftijd. Wij volgen liever het natuurlijke ritme van een baby of kindje in plaats van je baby of kindje te storen tijdens het slapen of te tornen aan het proces van slapen.


Want ga je jouw baby of kindje wakker maken uit een ochtendslaapje, bijvoorbeeld voordat je kindje een slaapcyclus (baby 45 min., dreumes 50 min. en peuter 60 min. en dan oplopend naar 90 min.) heeft afgerond? Dan blijft er altijd een stukje slaapschuld over. Je baby of kindje wordt hoogstwaarschijnlijk niet lekker wakker en is misschien zelfs wel heel chagrijnig (logisch!). Je stoort je baby of kindje immers bij het slapen.


Moeheid stapelt zich op tot oververmoeidheid

En stoor je je baby of kindje bij het slapen, dan stapelt moeheid zich op. En als er te veel moeheid wordt opgestapeld tot het volgende slaapje, dan is de kans groot dat het middagslaapje een heel onrustig (en juist kort!) slaapje gaat zijn. Áls je je baby of kindje al in slaap krijgt...


En als er dan per saldo té weinig overdag geslapen wordt, krijg je die (over)vermoeidheid als onrust terug in de nacht. En wist je dat oververmoeidheid ook een van de grootste oorzaken is van vroeg waken? Dus is jouw kindje een vroege vogel? Neem dan eens goed de slaapkwaliteit (slaaphoeveelheid, spreiding en afgeronde slaapcycli) onder de loep. Meer weten over vroege vogels? Lees vooral onze blog over vroege vogels of ga direct met jouw vroege vogel aan de slag met ons vroege vogel werkboek.


Daarnaast, wakker maken in een slaapcyclus is ook zonde voor optimaal herstel. Elke slaapfase afronden (binnen een slaapcyclus) is voor je baby of kindje belangrijk voor groei en ontwikkeling.


Hoe werkt dat met slaapdruk?

Slaapdruk is het gevoel van moeheid dat je baby of kindje krijgt. Je baby of kindje voelt zich moe en wil gaan slapen. Zelfs als je baby of kindje maar heel even slaapt, een zogenoemde powernap, daalt die slaapdrang meteen drastisch. Maak je je baby of kindje wakker, dan voelt je baby of kindje zich niet meer moe, maar ís natuurlijk wel heel moe. Maar omdat die slaapdruk zo gedaald is, houd je dus niet slaapdruk over, maar juist slaaptekort! En dan moet slaapdruk zich weer gaan opbouwen, maar wel steeds met dat rugzakje van slaaptekort achterop.

Je raadt het al; moeheid stapelt zich op. Maar moeheid is wat anders dan slaapdruk.


En wakker maken zorgt ook voor interventie in het natuurlijke slaapproces. Waardoor het natuurlijke ritme helemaal zoekraakt. En dan zal je merken dat je bij je baby of kindje (nog) moeilijker kan zien of je baby of kindje moe is. (bron: slaapdeskundige Stephanie Molenaar, Droomritme methodiek)


Wanneer je kind wél wakker maken uit een ochtendslaapje?

Wij adviseren nooít om je kindje tijdens een slaapcyclus wakker te maken in de ochtend.

Maar er zijn uitzonderingen wanneer wakker maken wel goed is;


  1. Als je kindje langer dan 2,5 uur aaneengesloten slaapt. Omdat je bij kleine baby's anders gedoe kan krijgen met je voedingsritme. Maar ook bij baby's of kindjes die net wat ouder zijn, wil je niet dat de nacht ingehaald wordt. Kenmerkend aan de nacht willen inhalen is overigens niet alleen een lang slaapje willen doen (langer dan 2-2,5 uur) maar ook in de ochtend al veel sneller moe zijn dan de wakkertijd. Als voorbeeld: Is jouw kindje 8 maanden en altijd voor 6:00u wakker of heeft veel onderbrekingen in de nacht? En je baby of kindje kan de wakkertijd van 2 uren in de ochtend niet of nauwelijks volhouden? En wil baby of kindje echt al na een uur weer slapen en dan ook wel 2,5 uur slapen? Dat kan een teken zijn, dat je kindje de nacht wil inhalen. Oplossing: werk aan een goede spreiding en hoeveelheid en slaapcycli overdag en onderzoek de oorzaak van wakker worden in de nacht. Rek in een periode van 1-1,5 week de wakkertijd in de ochtend wat op tot ongeveer de wakkertijd die passend is bij de leeftijd van jouw baby of kindje. En laat je baby of kindje maximaal 2 uren slapen in de ochtend.

  2. Als je kindje in de overgang zit van 2 naar 1 slaapje en de dag te kort lijkt voor 2 slaapjes en te lang voor 1 slaapje. Die fase van rond de 17/18 maanden dat je kindje de te lange wakkertijd van 5-5 nog niet aankan. Maar als je 2 slaapjes aanbiedt, je dan steeds op een te late bedtijd uitkomt. Oplossing: Reken terug vanaf avondbedtijd om te weten hoe lang je kindje kan slapen per slaapje. Maar maak nooit wakker in de eerste slaapcyclus! Dus stel je kindje is altijd rond 7:00u wakker. En uitgaande van een avondbedtijd van 20:00u. Je kindje heeft daarvoor ongeveer 4 uren wakkertijd nodig om voldoende slaapdruk op te bouwen. Dat betekent dat je kindje om 16:00u uit het middagslaapje mag ontwaken. Slaapt je kindje ongeveer 1,5 uur altijd, dan weet je dat je kindje rond 14:15u slaapklaar in bed mag liggen. Tussen ochtendslaapje en middagslaapje heeft je kindje ongeveer 3 uren nodig om voldoende slaapdruk op te bouwen. Dus je kindje moet dan rond 11:15u uit het ochtendslaap te ontwaken. Is je kindje altijd rond 7:00u wakker en heeft 3 uren wakkertijd nodig om voldoende slaapdruk op te bouwen? Dan kan je kindje dus slapen van 10:00-11:15u. Dat betekent dus dat je kan kiezen om óf uit het ochtendslaapje of uit het middagslaapje iets eerder wakker te maken om zo wél 2 slaapjes aan te kunnen bieden (wat wij tot de leeftijd van 18 maanden echt van harte aanbevelen ivm een mooie spreiding).


Nogmaals, we willen je allesbehalve van je geloof halen of andere methodieken onderuithalen. Als iets goed werkt voor jou en jouw kindje: DOEN! Nogmaals, wij denken dat je moet kiezen voor een methodiek waar je in gelooft en wat je bij je kindje vindt passen. Er zijn meerdere wegen die het slaapgedrag van je kindje kunnen verbeteren!


Dus volg vooral je gevoel.


Heb je vragen over dit blog, of wil je graag meer weten over onze aanpak? stuur ons gerust en e-mail naar info@bureauvanslaap.nl Volg ons op Instagram, we delen heel veel gratis tips!


Wil je graag hulp, maar weet je nog niet goed welke vorm van hulp voor jouw situatie passend is? Plan gerust een gratis en vrijblijvende kennismaking in.


We denken altijd met liefde met je mee.


Lieve groetjes,

Marijke & team

info@bureauvanslaap.nl

https://www.bureauvanslaap.nl/

0615046636


2.821 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven