Zomertijd: tips om je kindje in het nieuwe ritme te krijgen.


Komend weekend, van zaterdag 28 op zondag 29 maart 2020 begint de zomertijd! Langere dagen en meer licht; heerlijk!


De kans is echter groot dat je kindje zich niet direct aanpast aan het veranderen van de klok. De klok een uur voor uit, daar moet het lichaam van je kindje nog even aan wennen.

Het slaapritme is namelijk afhankelijk van onze interne, biologische klok. Maar wordt daarbij mede bepaald door de zogenoemde ‘zeitgebers’; externe factoren die inwerken op ons gevoel van tijd. Je kan hierbij denken aan licht, geluiden, beweging en temperatuur. Maar ook aan dagelijkse gewoonten zoals de regelmaat van elke dag, het bedtijdritueel en andere gewoonten. Weet dat je je kindje hierbij kan ondersteunen!


Is je kindje gewend om altijd op een bepaalde tijd te gaan slapen, dan is zijn lijfje daar op ingesteld. Al ver daarvoor zijn allemaal processen, van de biologische klok tot het spel der hormonen, bezig met het voorbereiden op die slaap.


Wanneer je je kindje dan ineens op de ‘nieuwe bedtijd’ (dus een uur te vroeg) in bed gaat leggen, dan zal dat niet werken. Want zijn lichaam is pas over een uur klaar om te gaan slapen; de slaapdrang is nog niet hoog genoeg (behoefte om te gaan slapen).

Dat betekent dat je kindje simpelweg niet in slaap kán vallen en dit kan tot een hoop frustratie bij je kindje én vervolgens ook jou leiden. Het is dus goed om niets af te dwingen, maar ondersteun je kindje. Deze tips kunnen je helpen:


Tip 1: Langzaam wennen aan het nieuwe ritme

Kies voor een geleidelijke aanpak. Laat je kindje langzaam wennen aan het nieuwe ritme, dat doe je door elke dag een kwartiertje met de bedtijd te schuiven. Tot je bij de gewenste tijd bent. Doe dit ook met de voedingsmomenten, verschuif die ook mee.


Tip 2: Maak gebruik van het daglicht!

Een uurtje eerder wakker worden kun je stimuleren door je kindje in de ochtend bij het wakker worden direct bloot te stellen aan daglicht. Vooral het daglicht in de ochtenduren zet die interne klok op scherp, waardoor alle radartjes aan het werk gaan.

Zorg daarentegen in de avond voor optimale omgevingsfactoren en zorg dat de kamer flink donker is met eventueel een klein nachtlampje indien nodig.


Tip 3: Consequent bedtijdritueel

Zorg dat je vaste bedtijdritueel ook mee naar voren schuift. Een bedtijdritueel zorgt ervoor dat er een gewoonte en voorspelbaarheid wordt ingesteld bij je kindje, zodat hij weet dat het slapen eraan komt. Ook speelt het in op het spel der hormonen in het lichaam, waardoor je slaapdrang en aanmaak van melatonine (hormoon dat zorgt voor slaap) hoger wordt. En als je elke dag hetzelfde doet, creëer je een routine. Een vaste gewoonte van handelingen. Dit zorgt voor duidelijkheid en houvast en is daarom een van de belangrijkste ‘zeitgebers’.


Tip 4: Heb geduld en ben responsief

Ondanks dat je voor de geleidelijke aanpak kiest, past het ene kindje past zich makkelijker aan dan het andere kindje. Het kan gewoon even duren voordat het biologische klok goed is ingesteld op het nieuwe ritme. Heb dus geduld en ben responsief. Kijk dus ook naar slaapsignalen en hoe lang je kindje wakker kan zijn behorend bij zijn leeftijd. Kom je er toch niet helemaal uit of worstel je al langer met het slaapgedrag van je kindje? Ik denk graag eens met je mee. Neem vrijblijvend contact met mij op om te kijken hoe ik jullie kan helpen om meer (nacht)rust in jullie gezin te brengen.


Lieve groetjes,

Marijke Smeding | Bureau van slaap | 06 15 04 66 36 marijke@bureauvanslaap.nl


Meer lezen over slaap? Vraag dan nú de gratis slaaptips aan!




0 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle