Een liefdevolle aanpak voor een beter slapend kindje


Je kindje wil maar niet zelf gaan slapen... ‘Even laten huilen!’ is een van de meest gehoorde adviezen in Nederland. Zelfs het Consultatiebureau adviseert nog steeds ‘gecontroleerde uitdoving’, oftewel ‘gecontroleerd laten huilen’.


Gecontroleerde uitdoving is een methodiek die erop gericht is je kindje steeds iets langer te laten huilen. Je gaat dus iedere keer wel terug naar je kindje om te troosten, maar vervolgens bouw je het aantal minuten dat je wegblijft per dag op. Ondanks dat je denkt dat je jouw kindje het gevoel geeft dat je nog in de buurt bent en terugkomt, heeft je kindje helemaal geen weet van tijd. Het is een methode met meestal veel tranen (bekende aanhangers van deze methode: Richard Ferber & Ria Blom en het Consultatiebureau).


Een stap verder is nog de methodiek van ‘laten huilen’ oftewel uitdoven (bekende aanhanger van deze methode: Marc Weissbluth). Dit betekent je kindje wakker in bed leggen en weggaan. Ook al gaat je kindje huilen, niet meer teruggaan en zelf in slaap laten huilen. Het is een duidelijke methode en als je dit consequent weet vol te houden werkt het uiteindelijk ook. Maar door het huilen te negeren, leer je je baby dat hij er alleen voor staat en niet kan terugvallen op jou als ouder. En dit veroorzaakt niet alleen stress bij je kindje, maar vaak ook bij jou.


Dat deze methodes nog steeds worden geadviseerd komt omdat men vroeger van mening was dat gedrag zoals huilen afgeleerd kan worden.

Beide methodes voelen voor veel ouders al lang niet goed meer en stuiten dan ook op weerstand. Gelukkig is er tegenwoordig steeds meer aandacht voor het belang van een goede hechting met je kindje en het feit dat er andere, meer liefdevolle methodes zijn om je kindje zelf in slaap te laten vallen, dan te laten huilen.


Ook ík ben geen voorstander van een (gecontroleerd) laten huilen methode. Daarom gebruik ik de bekende Droomritmemethodiek©; een bewezen methode die erop gericht is om je kindje niét te laten huilen. Maar juist door responsief te reageren met een liefdevolle aanpak ,begeleid je je kindje bij het slapen gaan. Dit betekent dat je reageert op je huilende kindje met troosten en aandacht. Je stelt je kindje dus gerust en biedt geborgenheid. Blijf je daarbij rustig, dan is je kindje beter te troosten. Vervolgens neem je ook weer afstand en blijf je dit consequent herhalen. Het is dus een hele liefdevolle manier waarbij veilige hechting tussen ouder en kind en zo min mogelijk tranen en zo min mogelijk stress voorop staan. Onderzoek heeft uitgewezen dat responsief reageren ook op de langere termijn beter is voor o.a. de cognitieve en emotionele ontwikkeling. En het versterkt de band tussen ouder en kindje.

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat je bij élke kik direct boven het bedje van je kindje moet hangen. Sterker nog, ieder kindje wordt wel even wakker met een kikje of een kraaitje, maar draait zich weer om en slaapt rustig verder. Maar als je er als ouder té snel naast staat, kan je kindje weer wakker worden van jou. Vaak kun je aan het huiltje of geluidje ook wel horen wat er aan de hand is.

Vind je dit lastig? En huilt je kindje veel en slaapt het slecht in? Dan kan je dat als ouder flink onzeker maken. Want waarom huilt jouw kindje?


Doordat de Droomritme methode eerst inzoomt op de oorzaak waaróm je kindje slecht slaapt of niet zelf in slaap kan vallen, kan je ook beter begrijpen waarom je kindje huilt. Het is een aanpak op maat, waarbij factoren als voeding, ritme, timing, fysieke factoren en bijvoorbeeld slaapplek en bedtijdritueel worden meegenomen. En dat uiteraard allemaal afgestemd op de leeftijd van jouw kindje. Door naar álle factoren te kijken, kan je veel beter inspelen op de behoeften van je kindje en slaap is daar een hele belangrijke van!

Een voorbeeld.. Het is heel belangrijk dat je kindje op het juiste moment, wanneer zijn slaapdrang het hoog is, de mogelijkheid krijgt om te gaan slapen. Slaapklaar in bed ligt, noemen we dat. Ben je nét te laat, dan is zijn slaapdrang alweer gekelderd en wil je kindje niet slapen. Hij voelt zich namelijk niet moe. Maar stiekem bouwt de oververmoeidheid zich langzaam op en oververmoeidheid zorgt ook weer voor moeilijker in slaap komen en . Kortom, het is een dominospel van factoren. Werk je aan alle factoren, pas dán creëer je een duurzame slaapbasis specifiek voor jouw kindje en zal je zien dat (in)slapen makkelijker gaat!


Vind je het lastig om zelf al deze factoren te analyseren? Ik kan je daar als gecertificeerde kinderslaapcoach bij helpen met een slaapanalyse en slaapplan op maat.


Lieve groetjes,

Marijke Smeding

Bureau van slaap

06 15 04 66 36

marijke@bureauvanslaap.nl

Meer lezen over slaap? Vraag dan nú de gratis slaaptips aan

224 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle