Afscheid nemen van afhankelijke slaapassociaties


Dagelijks krijg ik heel veel lieve en leuke berichten van ouders. Van succesverhalen tot bedankjes voor mijn GRATIS slaaptips. 

Maar bovenal of ik tips heb om het slaapgedrag van je kindje te verbeteren. En zoals jullie weten deel ik heel veel gratis tips en handvatten om iedereen die met een slaapvraag worstelt, op weg te helpen. Graag help ik iedereen die met een enkele tip (of 2, of 3) geholpen zijn. Want als dat kan voorkomen dat je in die vicieuze cirkel komt, dan is dat voor mij een kleine moeite met een dankbaar resultaat.

Een van de meest gestelde vragen is hoe je je kindje zelf in slaap leert vallen ZONDER JOUW AANWEZIGHEID.


Daarmee bedoel ik die kindjes

...die alleen maar in de armen in slaap vallen;

...die alleen maar met behulp van fles of borst in slaap vallen;

...die alleen maar naast jou in bed in slaap vallen;

of kriebelend door de haren, wiegend, of aaiend...

En ik snap hoe het ontstaat;  je probeert van alles om je kindje in slaap te krijgen. Maar vaak merk je op een gegeven moment dat het je gaat opbreken en ook dat je kindje er niet altijd beter door slaapt. Want kindjes die altijd in slaap geholpen worden of jouw aanwezigheid nodig hebben, slapen over het algemeen lichter en alerter en dus ONRUSTIGER.


En die afhankelijkheid - de afhankelijke slaapassociatie- adviseer ik je op een gegeven moment wel af te bouwen.

Is het niet voor jezelf, dan wel voor de slaapkwaliteit van je kindje.


Wat overigens absoluut niet betekent dat je moet stoppen met de borstvoeding, of dat ik vind dat je niet samen veilig kan slapen. Of dat je de deur dicht moet trekken en je kindje moet laten huilen. Want ík weet als geen ander dat je je kindje in 3-4 weken op een liefdevolle manier zelf kan leren slapen: -ZONDER TE LATEN HUILEN-. 

Maar dat afbouwen vraagt om aandacht en vergt wat techniek. Sterker nog; in mijn traject is het de laatste stap. Want eerst moet die basis op orde zijn en mogen er geen factoren meer spelen die het lekker slapen in de weg staan.


Bijvoorbeeld geen fysieke factoren meer die kunnen belemmeren en geen oververmoeidheid meer die in de weg zit. Dus eerst werken aan houvast voor je kindje én een fijn ritme. Dan pas kan je duurzaam werken aan het afbouwen van die afhankelijkheid naar jou en/of je partner.

Maar, dát vraagt om maatwerk. Maatwerk door eerst overkoepelend te kijken wat er specifiek bij JOUW kindje speelt; waardoor is het slaapgedrag ontstaan en wat staat lekker zelf slapen in de weg?

En dat betekent (helaas) dus ook dat 1 simpele tip (of 2, of 3) niet voldoende is. Hoe graag ik het ook zou willen. Want de 'standaard' tips resulteren niet in het ombuigen van die ongewenste gewoontes. 


Daarnaast zit dáár ook de kracht van mijn begeleiding. Want wil je je kindje zonder te laten huilen ZELF IN SLAAP leren vallen? Dan is het belangrijk dat je je kindje daarbij begeleidt, vertrouwen geeft zodat hij leert los te laten. Hem begeleiden om zich fijn te voelen in zijn bedje, waar hij durft toe te geven aan de slaap.

En dat verschilt per kindje en maakt dat ik er dieper in moet én wíl duiken.

Dan helemaal geen tips? Jawel, jullie kennen me!


> Behandel of sluit fysieke factoren uit en zorg ervoor dat er geen belemmerende factoren zijn die het slapen in de weg staan;

> Let op die excellente timing van de wakkertijden, dus breng je kindje naar bed wanneer het echt op die piek van moeheid zit (en er niet net overheen);

> Blijf bij je kindje en reageer responsief en laat je kindje vooral niet huilen. Want huilen zorgt alleen maar voor aanmaak van het stresshormoon en maakt zelf inslapen daarna vrijwel onmogelijk.


Zakt de moed je in de schoenen? NIET DOEN; houd moed. Ik moedig je echt aan het zelf te proberen. Maar dit vergt misschien wel wat techniek. Laat het je niet onzeker maken als het niet lukt. Want dan bel je me dan gewoon en dan zorgen we er in 3 tot maximaal 4 weken voor dat je kindje

> zelf in slaap valt;

> op de juiste timing;

> in eigen bed;

> met eigen, fijne slaapassociaties.

...En jou dus niet meer nodig heeft om in slaap te vallen.  Lieve groetjes, Marijke

06 15046636

marijke@bureauvanslaap.nl

www.bureauvanslaap.nl

359 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle