Hoe krijg ik mijn baby in slaap? (en ik heb werkelijk álles al geprobeerd!)


Je kijkt naar je baby: gaapje en wrijven in de oogjes. Ok, 'die is moe' denk je! Hup, jij naar boven, gordijnen dicht voor die donkere slaapkamer, liefdevol bedritueel, klassieke muziek staat op van @Zwitsal -tip!!- (#notsponsored, maar wel heel relaxed) en je legt je baby in zijn bedje.

Kus, knuffel en je loopt weg. Huilen.

Je loopt terug, kus, knuffel en op het moment dat je rechtop wil gaan staan: huilen. Of eigenlijk krijsen.


De moed zakt je een beetje in de schoenen en je denkt; 'gaan we weer'. Je pakt je baby en begint te wiegen of laat je kindje sabbelen aan de borst of fles.

Als je baby slaapt leg je hem heel voorzichtig in bed en je sluipt weg. Yes, gelukt!

Maar helaas... na een kleine 20 minuten moet je weer naar boven, want hij is alweer huilend wakker geworden.

Vervolgens merk je na een aantal dagen of weken dat ook dat in slaap wiegen of voeden niet meer werkt. Want zodra je je baby in bed wil leggen en je alleen al naar voren buigt; wakker, KLAAR WAKKER.

Herkenbaar? Dan is er werk aan de winkel. Lees eerst nog even onderstaande basis tips:


  • Sluit een medische oorzaak uit of behandel. Kindjes met bijvoorbeeld heftige reflux liggen niet graag op hun rug en dit belemmert dus lekker inslapen;

  • Baker je kindje in de eerste maanden, dit geeft geborgenheid en zorgt ervoor dat je baby minder snel wakker wordt van zijn eigen bewegingen;

  • Is de slaapkamer donker genoeg? Donker 8-9 op een schaal van 1-10? 

  • Heb je een herkenbaar en vast bedritueel voor je kindje? Dat geeft je kindje houvast;

  • Heb je een structuur en regelmaat in de dag? Dat zorgt voor voorspelbaarheid bij je kindje;

  • Bouw een uur voor bedtijd de dag, maar ook voor ieder slaapje: geen drukke bedoeling meer want dit activeert;

  • Beperk prikkels met name aan het einde van de dag en geef je kindje de rust om de dag nog te verwerken;

  • Maak gebruik van white noise, dat maskeert omgevingsgeluiden;

  • Zorg voor voldoende slaap overdag; (over)vermoeidheid maakt inslapen en doorslapen júist moeilijker;

  • De ideale slaapkamertemperatuur is 16-8 graden;

  • Laat je kindje ouder dan 6 maanden niet na 17:00 uur nog slapen voor een dutje.

Allemaal: ? Dan hierbij mijn gouden tip

- Laat je kindje zelf in slaap vallen & met de juiste associaties & op de juiste timing- Dat kindjes niet willen slapen ligt vaak aan de slaapspreiding en de slaaphoeveelheid overdag. Maar ook doordat je nét te laat bent of net te vroeg wat inslapen bemoeilijkt.

Die slaapspreiding is gebaseerd op de natuurlijke ritmes van je kindje. Door daar op in te spelen, zal je merken dat je kindje veel makkelijk toegeeft aan de slaap. Dat doe je door de slaapjes excellent te timen met behulp van de wakkertijden (GRATIS aan te vragen op mijn website) die passen bij de leeftijd van jouw kindje. Door die wakkertijden aan te houden geef je je kindje de mogelijkheid om te gaan slapen op die piek van zijn moeheid. Want slaapdrang bouwt zich steeds op na een slaapje en precies op die piek, is je kindje het meest moe.  Dat excellent timen van die slaapjes vergt echt even wat oefenen, maar door vooral niet te laat zijn of te vroeg, krijg je minder protest. Maar slapen mag je je kindje leren, dat gaat echt niet vanzelf. Leg je kindje slaperig, maar wakker in bed en geef je kindje geborgenheid en bevestiging dat je hem niet alleen laat. Door bij hem te blijven, krijgt hij vertrouwen en kan je hem begeleiden bij het slapen gaan. Reageer responsief en troost liefdevol indien nodig, maar voorkom teveel interactie wat weer kan activeren. Zelf in slaap vallen is belangrijk. Want naast dat het voor jouzelf intensief is, zorgt het ook voor een grote afhankelijkheid naar jou. Want wordt je kindje wakker, dan heeft het jou altijd weer nodig om in slaap te vallen. Maar ook heel belangrijk; kindjes die niet zelf in slaap kunnen vallen slapen veel alerter en lichter. En dit gaat ten koste van de slaapkwaliteit. En een verminderde slaapkwaliteit leidt weer sneller tot oververmoeidheid en door oververmoeidheid slaapt je kindje weer moeilijker in.. etcetera, etcetera en de vicieuze cirkel is geboren. Ga er voor, zet hem op. En vergeet niet dat het echt even wat tijd kost. Hulp of begeleiding nodig hierbij? Ik ben er om je te helpen, mee te rekenen met de wakkertijden of bij te sturen. Maar ik kan je ook helpen door een analyse te maken waarom je kindje slecht slaapt. Bel me gerust voor een vrijblijvend gesprek om te kijken wat ik specifiek voor jouw kindje kan betekenen. Lieve groetjes, Marijke

06 1504 66 36

marijke@bureauvanslaap.nl

0 keer bekeken

©2019 Bureau van slaap |  Disclaimer & cookies Algemene voorwaarden  |   Privacy beleid

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle