Slapen tijdens & na een slaapregressie


Een slaapregressie is een ontwikkeling in de slaapstructuur. En omdat je kindje daarna veel meer kan op slaapgebied, is de term progressie eigenlijk beter.

Dat een slaapregressie gerommel geeft bij het slapen, kun je waarschijnlijk beamen.


Kenmerkend aan een slaapregressie is dat kindjes lang(er) wakker zijn in de nacht en moeizamer inslapen.

Heb je überhaupt een slechte slaper, dan is het voordeel dat je waarschijnlijk minder verschil ziet. Maar helaas gaat slechter slapen na een slaapregressie niet altijd vanzelf weer over. Want dingen die 'erin sluipen', moeten vaak daarna wel weer afgebouwd worden. Dat gaat niet vanzelf. Soms wel, maar meestal vraagt het (weer) om een stapje terug. En dan bedoel ik dus niet terug bij af. Want als de slaapbasis daarvoor goed was, dan is het echt 1 stapje terug en weer opbouwen.

Deze ontwikkeling in de slaapstructuur heeft je kindje bij 4, 8, 12, 18 en 24 maanden. En overwegend zijn ze milder naarmate je kindje ouder wordt. Een slaapregressie duurt doorgaans 6 weken, maar kent een duidelijke piek op 3 weken.

Hoe deze periode te overleven?

+ Berust je in het feit dat het tijdelijk is. Ook al kan het - houd je vast- tot 6 weken duren, het is tijdelijk. En er zit een duidelijke piek op 3 weken;

+ Ben extra lief voor je kindje. Net als bij de bekende sprongetjes, heeft je kindje het gewoon wat moeilijker. Extra liefde en knuffels dus. Maar denk ook aan jezelf. Want de periode is pittig en voor je gevoel leef je misschien van sprong, naar tand naar regressie. Dus zorg ook goed voor jezelf en wissel goed af met je partner of schakel hulp in;

+Zorg voor voldoende slaap voor je kindje (en jezelf), want (over) vermoeidheid maakt alles nog moeizamer. Gaat (in) slapen wat lastiger, zet dan even wat vaker een hulpmiddel in zoals de kinderwagen of draagzak.

+ Zorg voor een goede regelmaat in de dag, dat geeft je kindje houvast;

+ Wen geen nieuwe associaties aan waar je straks weer vanaf wil. Dat is misschien lastig, want je wil ook dát er geslapen wordt. Maar ineens 5 keer per nacht aanleggen aan de borst ipv 1 keer gaat het 'probleem' niet oplossen. Want is het geen voeding, maar alleen voeding als troost? Dan zal je kindje spoedig 5-6 keer gaan komen, want hij vergeet hoe hij zelf weer in slaap gaat komen (afhankelijke slaapassociatie).

+ Trap niet in de valkuil dat je kindje een slaapje moet gaan afbouwen. Tijdens een regressie kan het zijn dat je kindje moeizamer inslaapt. Maar verwar dit niet met het idee dat je kindje langer wakker moet zijn tussen de slaapjes of zelfs een slaapje moet afbouwen. Houd de wakkertijden als richtlijn aan, voor een soepele overgang per leeftijd kan je eventueel mijn wakkertijden hulpgids aanschaffen.

Maar onthoud vooral dat je kindje straks meer kan dan daarvoor, het is echt een ontwikkeling die je gaat terug zien.

Houd vol.

Maar ben ook eerlijk naar jezelf. Is het slaapgedrag daarvoor ook niet goed, heb je het gevoel dat je steeds 2 stappen op en weer een stap terugdoet? Trek dan aan de bel, ik kan altijd met je meekijken. Want slapen gaat niet vanzelf goed na een slaapregressie, als die basis al niet goed stond.

Bel gerust als je wil dat ik of Eva eens naar je verhaal luistert.

Meer weten over hoe onze aanpak is? Je kan altijd een vrijblijvende en gratis kennismaking inplannen.

Zet hem op,

Lieve groetjes, Marijke

Bureau van slaap

marijke@bureauvanslaap.nl


06 15 04 66 36

Recente blogposts

Alles weergeven